ПРО ТИПИ ТЕМПЕРАМЕНТУ
МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ`Я ДІТЕЙ ПІД ЧАС ВІЙНИ : ПОРАДИ БАТЬКАМ ТА ОПІКУНАМ
Щоб мати ресурс і можливості допомогти дитині, батькам варто пам`ятати про власні сили , стійкість та піклуватися про себе .
- Їжте та спіть .
- Просіть про допомогу
- Говоріть про свої емоції
- Дозвольте собі думати про майбутнє
- Не звинувачуйте себе в тому , що сталося
- Якщо відчуваєте потребу , зверніться до спеціаліста
ПАНІЧНА АТАКА І ЯК ДОПОМОГТИ У РАЗІ ЇЇ ПОЯВИ ДИТИНІ
Що таке панічна атака
Панічні атаки не загрожують життю. Проте з ними важко впоратися самостійно . Крім того , без професійної допомоги вони можуть із часом посилитися .
Якщо епізоди панічних атак повторюються , обов`язково зверніться до фахівців. Причиною панічних атак може бути багато чинників- як зовнішніх так і внутрішніх.Тільки фахівець може визначити , як можна допомогти .
Прояви панічної атаки :
- Прискорене серцебиття ;
- Задуха, прискорене або ускладнене дихання ;
- Оніміння або тремтіння рук і ніг;
- Нудота та дискомфорт у шлунку;
- Запаморочення ;
- Світло здається яскравішим та інтенсивнішим;
- Сльози , незмога перестати плакати ;
- Відчуття ніби людина "застигла" та не може рухатись.
Як допомогти дитині , яка переживає панічну атаку
Дихальні вправи :
Дихання животом . 1. Покладіть руку на живіт
2. Зробіть кілька усвідомлених видихів та вдихів .
3. Поясніть дитині , що коли вона вдихає, то м`яко надуває свій животик, як повітряну кульку , а коли видихає, повітря ніби повільно виходить з кульки.
Інші вправи та техніки для роботи з дитиною
- Знайти кілька предметів одного кольору і перелічити іх
- Порахувати кроки до якогось предмета
- Стискати поперемінно правою та лівою рукою руку дорослого
- Рахувати від десяти до одного
- Покласти руку на живіт приблизно на три пальці нижче за сонячне сплетіння та постукати по цьому місцю.
- Потерти кінчик носа .
- Злегка натиснути на очні яблука з двох боків
- Змочити губи водою , сполоскати рота.
- Витягнути язик якомога далі, не повертаючи голови , затримати погляд на 15-20 секунд, потім перевести погляд прямо , потім подивитись ліворуч якомога далі, потім знову прямо .
- Розтерти руками тіло
- Розтерти точку між підмезинним пальцем і мізинцем.
- Покласти руки на ребра , щоб відчути ,як вони під час дихання розширюються , підіймаються.
Важливо розуміти , що це екстренна допомога . Важливо шукати можливість , впливати на причину панічної атаки.
5 порад про те, як виховати толерантну дитину
ТОП 7 порад , як убезпечити дитину від можливого насильства .
ВПРАВИ НА РОЗСЛАБЛЕННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ
Війна позначається на дітях інакше, як на дорослих. Перебування в укриттях, вимушений переїзд, втрата звичного середовища, друзів, іграшок — ці та інші фактори можуть викликати тривогу та стрес у дітей. Ви можете допомогти своїй дитині зняти напругу з допомогою простих вправ.
Для початку:
- Знайдіть тихе місце подалі від відволікаючих факторів.
- Намагайтеся пояснити правила гри зрозумілою й доступною для дітей мовою.
- Не обов’язково пробувати зробити всі вправи одразу. Спостерігайте за дитиною, наскільки вона залучена, за можливості спробуйте ще раз.
1. Квітка та свічка
Це проста вправа на розслаблення, що сприяє глибокому диханню.
Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій — запалена свічка.
- Повільно зробіть вдих через ніс, й уявіть, що відчуваєте запах квітки.
- Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку.
- Повторіть кілька разів.
2. Лимони
Ця вправа допоможе зняти м’язову напругу.
Уявіть, що у вас у руці лимон.
- Уявіть, ніби ви підходите до дерева та зриваєте два лимони, по одному в кожну руку.
- Сильно здавіть лимони, щоби вичавити сік — вичавлюйте, вичавлюйте, вичавлюйте!
- Киньте лимони на підлогу та розслабте руки.
- Потім повторюйте, доки соку не набереться на склянку лимонаду.
- Після останнього натискання та кидка струсіть руки, щоби розслабитися.
3. Лінивий кіт
Ця вправа допоможе зняти м’язову напругу.
Уявіть, що ви лінивий кіт, який щойно прокинувся після приємного довгого сну.
- Широко позіхніть.
- Помурчіть як кіт: «мяу-мяу».
- Тепер витягніть руки, ноги та спину — і потягніться повільно, як кіт — і розслабтеся.
4. Пір’їнка і статуя
Ця вправа допоможе зняти м’язову напругу.
Уявіть, що ви пір’їнка, що літає в повітрі приблизно десять секунд.
- Раптом ви завмираєте й перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся!
- Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на пір’їнку, що літає в повітрі.
- Повторіть декілька разів. Переконайтеся, що закінчите пір’їнкою в розслабленому стані.
5. М’яч для зняття стресу
Ця вправа знімає м’язову напругу та масажує руки.
Зробіть собі м’ячик для зняття стресу, наприклад, для цього ви можете наповнити повітряні кульки сухим горохом або рисом.
- Візьміть м’яч в руку, можете взяти два в обидві руки, стисніть м’яч і розслабте руку.
- Поекспериментуйте зі стисканням м’яча. Знайдіть спосіб, який підходить саме вам, змінюйте швидкість стискання, силу та тривалість стискань так, як вам буде подобатися.
6. Черепаха
Ця вправа знімає м’язову напругу.
Уявіть, що ви черепаха, яка йде на повільну, розслаблену прогулянку.
- Уявіть, ніби раптово почався дощ.
- Щільно згорніться калачик під панциром десь на десять секунд.
- Уявіть, що знову вийшло сонце, тому можна вилазити з панциря та продовжити розслаблену прогулянку.
- Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що завершуєте вправу прогулянкою, щоби ваше тіло розслабилося.
Психологічний стан дитини при зміні школи, або переїзду.
Наслідки зміни оточення: 1. Втрата стабільності : переїзд може призвести до втрати звичних зв`язків та соціальної підтримки , що може вплинути на емоційний стан дитини .
2. Відчуття страху та тривоги : зміна середовища може викликати почуття незахищеності у дитини , оскільки вона втрачає звичну обстановку , набуті звички.
3. Емоційні зміни : дитина може відчувати різні емоції під час переїзду . Від сумніву та занепокоєння до радості та захоплення . Це пов`язано зі зміною оточення та невизначеністю щодо нового місця проживання.
4. Труднощі адаптації: нове місце проживання або зміна школи - це адаптація до нового оточення , нових людей й нових правил, що може бути викликом для дитини , та вимагає психологічних зусиль і підтримки рідних .
Як допомогти дитині впоратися?
1. Зберегти звички : створити нове повсякдення , яке буде включати знайомі дитині заняття , іжу та сон, ваші ритуали або традиції, щоб забезпечити відчуття стабільності.
2. Підтримувати соціальні зв`зки : допомогти дитині знайти нових друзів та підтримувати зв`язок зі старими , щоб забезпечити соціальну підтримку .
3. Створити зручні умови для адаптації :забезпечити дитину комфортним житлом , знайомими речами та предметами ,які дорогі дитині .
4. Вислуховувати та сприймати емоції : бути уважним до почуттів та емоцій дитини , дозволяти їй висловлювати свої почуття та сприймати їх без засудження.
Зазвичай зміна школи та проживання , особливо для дітей , викликає різні емоційні та психологічні переживання. Інше оточення , розрив з звичним середовищем й розлука зі знайомими може спричинити стрес та незручність у дитини . Тому дуже важлива підтримка дорослих, і не важливо скільки років дитині.
Вчимося контролювати емоції
Які найкращі способи для висловлення своїх емоцій?
Спокій -це не що інше, як належний порядок в думках. (М. Аврелій)
Самовираження це чудовий спосіб ідентифікувати емоції та працювати з ними. Експерти Інституту когнітивного моделювання пропонують список практик, які можуть допомогти у висловленні та переживанні емоцій. Мистецтво може допомогти нам виразити, що ми відчуваємо коли нам бракує слів або ми не хочемо їх використовувати .існує багато різних способів використання мистецтва як самовираження. Ось кілька ідей щоб почати :Колаж :виріжте зображення з журналів і газет, які відгукуються вам та зображають ваші почуття ,наклейте їх на папір або листівку щоб створити настрій- колаж .Мандала : мандала на санскриті означає коло. Це індуїстські та буддистські символи всесвіту які часто використовуються в медитації. Розмальовка мандали може допомогти вам розслабитись і ви можете використовувати кольори щоб виразити свої почуття. Ви можете знайти безплатні шаблони в інтернеті або намалювати власні. Намалюйте дерево: намалюйте, яким би ви були деревом. Подумайте чи воно високе ,чи вічнозелене ,чи фруктове ,чи квітне тощо. Записи в щоденник Вести щоденник -це чудовий спосіб розібратися зі своїми почуттями, проблемами або цілями. Вам не потрібно писати щодня ,тільки тоді , коли маєте бажання. Писати можна можна в будь-який час доби ,ви можете писати скільки завгодно, навіть використовуючи маркери ,щоб виділити важливе. Якщо хочете, ви можете писати від руки ,або друкувати свій щоденник, якщо вам це простіше ,вирішувати вам .Креативне письмо: Креативне письмо- це потужний спосіб виразити свої емоції. Ви можете спробувати написати вірші, оповідання, чи навіть п’єсу. Ви можете писати щотижня ,або як завгодно часто виділяти час щоб створити свій художній світ .Ви можете писати на комп’ютері чи від руки, видалити чи знищити після ,або зберегти, щоб озирнутися, вирішувати вам. Трекер настрою : Фіксування настрою може допомогти вам визначити закономірності та відстежувати зміни. Напишіть лист, напишіть його не для надсилання, тільки для вас .Ви можете написати собі в минулому ,чи майбутньому, коханій людині, а можете і не мати конкретного адресата, або ви можете звернутись до того, хто зробив вам боляче .Написання листа може бути способом сказати те, що ви ніколи б не сказали особисто , не готові сказати вголос ,або ще не мали можливості нікому сказати. Іноді ми відчуваємо що нам потрібно щось сказати комусь ,але не завжди потрібно щоб вони це почули. Після того як лист буде написаний ви можете зберегти його, або знищити.
Вправи для психічного здоров`я , які ви можете робити разом із вашими дітьми.
1. Час для хвилювання .Говоріть з дитиною про її тривоги , коли помічаєте , що її щось турбує. Під час такої розмови разом із дитиною ви можете намалювати ці тривоги , чи записати їх.
2. Планування приємних активностей .Разом з дитиною плануйте цікаві,приємні для неї активності . Це може бути як щось, що дитина може робити одразу ж, так і те, що ви разом можете втілити впродовж найближчих тижнів .
3. Розмова про почуття .Чому б не віділити час щотижня , коли ваша дитина може поговорити з вами про свої думки та почуття .
4. Бути присутніми тут і тепер .Допомагайте дитині бути присутньою тут і тепер та жити сьогоднішнім днем . Вийдіть на прогулянку і подивіться , скільки різних речей ви можете сприйняти органами чуття .
5. Хороші справи .Перед сном проведіть із дитиною деякий час , щоб визначити і записати три хороші речі , які він /вона зробив/ла за день для себе і інших.
6. Турбота про себе .Допомагайте дитині піклуватися про своє самопочуття, готуйте разом їжу, займайтеся фізичними вправами і стежте за тим, щоб він/вона висипався/лася. А якщо відчуваєте , що через війну дитині потрібна підтримка психолога, звертайтесь по допомогу до фахівців.
Як відрізнити булінг та сварку між дітьми .
Булінг - це тривалий процес свідомого, жорстокого ставлення (фізичного і психологічного) з боку дитини ,або групи до іншої дитини, або інших дітей.Булінг супроводжується реальним фізичним чи психологічним насиилям: жертву висміюють, залякуюють, дражнять, шантажують, б`ють, псують речі, розповсюджують плітки , бойкотують , оприлюднююють особисту інформацію та фото в соціальних мережах.
Важлива ознака булінгу, що відрязняє його від конфлікту - СИСТЕМАТИЧНІСТЬ .У ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони : той , хто переслідує, булер, кривдник, той, кого переслідують жертва та ті, хто спостерігають спостерігачі.
Як зрозуміти , що вашу дитину піддають цькуванню?Перше, що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів булінгу. Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, обирає інші маршрути до школи,то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу. Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі сексистські кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
Щодо алгоритму дій, якщо ви поговорили з дитиною і виявили факт можливого булінгу – йдете до школи , говорите з завучами, з директором, звертаєтесь до адміністрації. Так , як це дитячий колектив, спроби булінгу в тому чи іншому вигляді можуть бути , І ТУТ ГОЛОВНЕ ПИТАННЯ В ТОМУ, ЯК ШВИДКО ЙОГО ПРИПИНЯЮТЬ. Вам не потрібно залякувати інших дітей, вам не потрібно говорити з їх батьками , тому що це все може тільки погіршити ситуацію. Ви маєте право написати позов в Поліцію, в Міністерство освіти і тп, ЯКЩО ВИ БАЧИТЕ ЩО ШКОЛА НЕ ЙДЕ ВАМ НАЗУСТРІЧ І НІЯКИХ ДІЙ НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ . Дуже часто всі випадки сварок, непорозумінь між дітьми , і батьки і діти називають булінгом, ПРОТЕ законодавчо термін «булінг» та адміністративну відповідальність визначає лише суд. Повноваження шкільної комісії (засідання Ради профілактики ) – це дізнатись причини ситуації, визначити що робити , і моніторити ефективність вжитих дій.
Але, якщо школа приймає правильні рішення, якщо школа проводе правильне навчання серед учнів, серед педагогів про те,як протидіяти булінгу- ви можете довіритись школі і цій системі .
Перше, що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів булінгу. Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, обирає інші маршрути до школи,то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу. Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі сексистські кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
Щодо алгоритму дій, якщо ви поговорили з дитиною і виявили факт можливого булінгу – йдете до школи , говорите з завучами, з директором, звертаєтесь до адміністрації. Так , як це дитячий колектив, спроби булінгу в тому чи іншому вигляді можуть бути , І ТУТ ГОЛОВНЕ ПИТАННЯ В ТОМУ, ЯК ШВИДКО ЙОГО ПРИПИНЯЮТЬ. Вам не потрібно залякувати інших дітей, вам не потрібно говорити з їх батьками , тому що це все може тільки погіршити ситуацію. Ви маєте право написати позов в Поліцію, в Міністерство освіти і тп, ЯКЩО ВИ БАЧИТЕ ЩО ШКОЛА НЕ ЙДЕ ВАМ НАЗУСТРІЧ І НІЯКИХ ДІЙ НЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ . Дуже часто всі випадки сварок, непорозумінь між дітьми , і батьки і діти називають булінгом, ПРОТЕ законодавчо термін «булінг» та адміністративну відповідальність визначає лише суд. Повноваження шкільної комісії (засідання Ради профілактики ) – це дізнатись причини ситуації, визначити що робити , і моніторити ефективність вжитих дій.
Але, якщо школа приймає правильні рішення, якщо школа проводе правильне навчання серед учнів, серед педагогів про те,як протидіяти булінгу- ви можете довіритись школі і цій системі .
Немає коментарів:
Дописати коментар